همزمان با احتمال خرید سهام دایملر؛ بازگشت متفاوت جیلی به بازار ایران – دیجیاتو – ای جی اس جی

ارسال شده توسط

برند جیلی در کشورمان به عنوان اولین عرضه کننده خودروهای با کیفیت چینی در سال ۹۳ مطرح شد، در آن زمان شرکتی به نام جیلیران از زیر مجموعه های هولدینگ خانواده گرامی واردات سری EC7 از خانواده امگرند را در دستور کار خود قرار داده بود و برای دوسال متوالی نیز با عملکردی قابل توجه موفق به فروش حدودا ۲۰ هزار دستگاهی این خودروها در بازار ایران شد
جیلی

geely_nl-3_16

image

در هر حال باید منتظر ماند و دید که در روزهای آینده مقامات دایملر چه پاسخی به درخواست چینی ها می دهند.

در صورت عملی شدن این اتفاق و تصاحب سهم ۵ درصدی، جیلی بعد از Kuwait Investment Authority و BlackRock سومین سهامدار بزرگ منفرد دایملر خواهد بود. دو شرکت یاد شده به ترتیب دارای سهم ۶٫۸ و ۶ درصدی از دایملر هستند.

levc-tx-london-black-cab

geely_merc

اما حالا جیلی قصد دارد تا بار دیگر شانس خود را در بازار ایران بیازماید و در همین رابطه علاوه بر مونتاژ مدل اقتصادی GC6 توسط بم خودرو به سراغ واردات مدل های لوکس امگرند و کراس اوور توربو NL3 به واسطه هولدینگ ناصح (شرکت مادر ایرتویا و نگین خودرو) رفته است.

در کنار تاکسی، جیلی با همکاری یک شرکت سازنده کامیون های برقی با نام Via از سال ۲۰۱۹ کامیون هایی برای سرزمین مادری و قاره آمریکا تولید خواهد کرد. همچنین با کمک ولوو، جیلی نخستین شرکت چینی خواهد بود که در اروپا خودرو تولید می کند. طبق برنامه ریزی ها این اتفاق اواخر امسال رخ خواهد داد.

اقدام جیلی در خرید سهام دایملر چندان هم تعجب برانگیز نیست، زیرا این شرکت نوامبر گذشته نیز تلاش هایی را در این راستا انجام داده بود. در آن مقطع زمانی دایملر پیشنهاد ۴٫۵ میلیارد دلاری چینی ها را رد کرد.

بدین ترتیب شرکت جدیدی با اسم آرین خودرو پارس شکل گرفته که وظیفه واردات محصولات جدید جیلی به بازار ایران را بر عهده دارد و به لطف تجربه مدیران این شرکت در زمینه واردات خودرو، به نظر می رسد که می توان شانس موفقیت زیادی را برای این مجموعه قائل شد.

به گفته منابع حوزه صنعت خودرو، جیلی علاقه زیادی به حضور فعالانه در مجموعه دایملر داشته و می خواهد با ایجاد یک شرکت مشترک (جوینت ونچر) و بهره گیری از تکنولوژی ژرمن ها، اتومبیل های برقی تولید کند. بد نیست بدانید در زمان کنونی دایملر همکاری مشابهی را با BYD و BAIC در چین دارد.

جیلی هفته گذشته با معرفی سرویس LEVC TX و نسخه برقی تاکسی های معروف لندن به نوعی عزم خود را برای پیشتازی در عرصه حمل و نقل الکتریکی نشان داد. پیش از این چینی ها تولید سالانه ۳۶,۰۰۰ تاکسی برای کشورهای مختلف را هدفگزاری کرده بودند.

برند جیلی در کشورمان به عنوان اولین عرضه کننده خودروهای با کیفیت چینی در سال ۹۳ مطرح شد، در آن زمان شرکتی به نام جیلیران از زیر مجموعه های هولدینگ خانواده گرامی واردات سری EC7 از خانواده امگرند را در دستور کار خود قرار داده بود و برای دوسال متوالی نیز با عملکردی قابل توجه موفق به فروش حدودا ۲۰ هزار دستگاهی این خودروها در بازار ایران شد.

در بازار جهانی نیز کمپانی جیلی که این روزها بسیار دست به جیب شده، و ظاهرا قصد دارد بخشی از سهام دایملر را خریداری کند. بر اساس برخی گزارش ها این غول اقتصادی چینی برای خرید ۳ الی ۵ درصد از سهام دایملر دورخیز کرده و خبر آن در روزهای آینده رسما انتشار خواهد یافت.

Daimler

با این وجود پس از تغییر قوانین واردات و بروز مشکلاتی در سال ۲۰۱۴، عملکرد جیلیران رفته رفته دچار اخلال شد و در نهایت این شرکت پس از عرضه ناموفق کراس اوور X7 از چرخه واردات خودرو کنار رفت.

در روزهای آغازین سال جدید میلادی بود که جیلی اعلام کرد بزرگ ترین سهامدار گروه ولوو (AB Volvo) شده است. این گروه اقتصادی بزرگ چینی به غیر از گروه ولوو مالکیت شرکت های دیگری مثل پولستار، لینک اند کو، LEVC، پروتون، لوتوس و Terrafugia را نیز بر عهده دارد.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *